HAMÄ°LELÄ°KTE AÄžIZ VE DÄ°Åž SAÄžLIÄžI

Ağız ve diÅŸ saÄŸlığı anne karnında baÅŸlayan bir süreçtir. Gebelik süresince beslenme alışkanlıklarına ve ağız saÄŸlığına dikkat etmeyen anne adayları, bebeklerini de riske atmış olurlar. BebeÄŸin Çene ve diÅŸ geliÅŸiminin bir kısmı anne rahminde baÅŸlıyor. Bundan ötürü anne adayının bilinçsiz antibiyotik kullanımı bebeÄŸin diÅŸ mine geliÅŸimini olumsuz etkiliyor ve ileriki yaÅŸlarda diÅŸleri çürük oluÅŸumuna karşı savunmasız hale getiriyor.   Ayrıca bu dönemde annenin tatlıya, abur cubura aşırı isteÄŸinin belirmesi, mide bulantıları sebebiyle ağız saÄŸlığını ihmal etmesi ve hormonal deÄŸiÅŸiklik sonucu diÅŸ etinde görülen kanamalar annenin de ağız saÄŸlığını ihmal etmesine sebep olabiliyor. AraÅŸtırmalarda olan diÅŸ ve diÅŸ eti hastalıklarına sahip bireylerde, düÅŸük ağırlıklı bebek doÄŸum ihtimalinin arttığı ve bebeÄŸin hayatının riske edildiÄŸi gösterilmiÅŸtir. Bizim bu konuda anne adaylarına tavsiyemiz muhakkak planlı gebelik öncesi diÅŸ hekimi kontrolü ve gerekli ise gebelik öncesi müdahalelerin yapılmasını ve risk faktörlerinin belirlenip annenin bu konuda bilgilendirilmesinin saÄŸlanmasıdır.

Gebelikte diş tedavisi yapılır mı ?

Hamilelik diÅŸlerin tedavisi açısından 3 dönemde incelenir: 0–3 aylık dönem; Bu dönem hamileliÄŸin en hassas olduÄŸu dönemdir. AÄŸrıya neden olan ve müdahale edilmediÄŸinde anneye ve bebeÄŸe zarar verebilecek durumlarda diÅŸ hekimine gidilmelidir. 3–6 aylık dönem; Hamilelik sonuna kadar ertelenmesi uygun olmayan diÅŸ çekimleri, dolgular, kanal tedavileri yapılabilir. Müdahalelerin yapılması için en uygun dönemdir. 6-9 aylık dönem; Bu dönemde bebek anne karnında oldukça büyümüÅŸtür ve doÄŸum yaklaÅŸmaktadır. Ä°lk 3 aylık dönemde olduÄŸu gibi acil tedaviler dışında herhangi bir uygulama yapılmamalıdır. Hamilelerde Röntgen Çekimi: Zorunlu hallerde anne adayına kurÅŸun önlük giydirilerek röntgen çekilebilir.

gebe.jpg

DoÄŸum öncesi size yardımcı olabilecek bazı öneriler aÅŸağıdadır:

• Kontrol ve muayene için diÅŸ hekiminizi ziyaret edin

DiÅŸlerinizi kontrol ettirin ve profesyonel diÅŸ temizliÄŸi yaptırın. Gereken tüm tedavilerin yapıldığından emin olun. DiÅŸ çürüklerine neden olan mikroplar doÄŸduktan sonra bebeÄŸinize de geçebilir..

• Günde iki kez diÅŸlerinizi fırçalayın

Günde en az iki kez ikiÅŸer dakika diÅŸlerinizi florürlü bir diÅŸ macunu ile fırçalayın. YumuÅŸak kıllı diÅŸ fırçası kullanın ve fırçanın kıllarının diÅŸlerle diÅŸ etlerinin birleÅŸtiÄŸi yere deÄŸerek diÅŸ eti ve yiyecek artıklarını temizlediÄŸinden emin olun. Bu bölge diÅŸ eti hastalığının baÅŸladığı ve plakların biriktiÄŸi bölgedir.

• Günde bir kez diÅŸ ipi kullanın

DiÅŸ fırçalarının eriÅŸemeyeceÄŸi diÅŸ araları ve diÅŸ eti çizgisinin altı gibi bölgeleri temizlemek için her gün bir kez diÅŸ ipi ile diÅŸlerinizi temizleyin

• Tatlı ve niÅŸastalı yiyecekleri azaltın

Tatlı ya da niÅŸastalı atıştırmalıklar diÅŸlerinize yönelik asit saldırısına neden olabilir. Daha az ÅŸekerli içecek ve yiyecek tüketin. Gazlı içecekler ve tatlılar diÅŸ çürüklerine neden olabilir, bu yüzden daha fazla meyve ve sebze tüketmeye çalışın

• Yüksek düzeyde kalsiyum içeren yiyecekler tüketin

BebeÄŸinizin diÅŸleri ve kemikleri için kalsiyuma ihtiyacınız var. Kalsiyum süt, peynir, kuru fasulye ve yapraklı yeÅŸil sebzelerde bulunur.

• Ağız kuruluÄŸunu kontrol altına alın

Vücudunuzun susuz kalmaması için hamileliÄŸiniz boyunca bolca su için. Buz emmek de aÄŸzınızı nemlendirmeye yarayabilir. Ayrıca hamilelikte karşılaşılan bulantıyı da azaltır.

Gebelikte antibiyotik kullanılabilir mi?

Antibiyotiklerden özellikle Penisilin ve türevleri  kullanımının bebek için herhangi bir sakıncası olmadığı belirtilmiÅŸtir. BebeÄŸin diÅŸlerinde renklenmelere neden olan antibiyotik grubu "tetrasiklinler"dir. Tetrasiklinler gebelikte kullanılmaması gereken antibiyotiklerdendir. Tetrasiklinler dışındaki antibiyotiklerin bebeÄŸin diÅŸlerinde renklenme yaptığı kanıtlanmamıştır.

gebe.jpg

Gebelikte diÅŸ röntgeni çekilir mi ?

Ä°lk 3 aylık dönemde bebeÄŸin organları geliÅŸtiÄŸi için röntgen çekilmesi tavsiye edilmez. Sonraki dönemlerde röntgen çekilmesinde bir sakınca yoktur. Bu konuda kadın doÄŸum doktorunuzun görüÅŸü alınarak çekim yaptırmanız gerekmektedir. EÄŸer acil bir tedavi için kesinlikle röntgen filmi çekilmesi gerekiyorsa, anne adayına özel koruyucu kurÅŸun önlük giydirilmeli ve düÅŸük doz uygulaması yapılmalıdır.