Ağız Kokusu (Halitosis)

Ağızdan veya burundan gelen, hem kiÅŸiyi hem de çevresindekileri rahatsız eden) Tıbbi ismi halitosis olan nefesteki çirkin kokudur.

Çok az ya da neredeyse hiç ağızları kokmasa da bazı insanlar nefeslerinin nasıl koktuÄŸu konusunda fazla endiÅŸelidir. Bazıları ise ağızları kötü kokmasına raÄŸmen bunun farkında deÄŸildir.  Ağız kokusu toplumun yüzde ellisine varan bir çoÄŸunluÄŸu ilgilendiren sosyal bir problemdir. Sosyal ve duygusal iliÅŸkilerde çok önem taşır.        Ä°nsanların sosyal çevrelerden ve yakın iliÅŸkilerden kaçınmasına yol açar,kendilerine güvenleri kaybolur, sürekli elleriyle ağızlarını kapatmak isterler,toplumsal olarak dışlanırlar ve psikolojik sıkıntılara maruz kalırlar.

Altta yatan sebebe dayalı olarak aÄŸzın kötü kokmasına neden olan faktörler deÄŸiÅŸiklik gösterebilir. Ağız kokusu fizyolojik ağız kokusu, patolojik  ve psikolojik ağız kokusu olarak üç  sınıfa ayrılır ,fizyolojik ağız kokusu gece boyunca tükrük miktarında azalma , ağız kasları ve dil ile fizyolojik temizliÄŸin yapılamaması gibi nedenlerle mikrobik aktivitenin artması sonucu ortaya çıkar. Patolojik tipteki ağız kokusu; genellikle ağız-yutak hastalıkları ve çeÅŸitli sistemik hastalıklarla ortaya çıkmaktadır. Kronik bademcik iltihapları, ağız içinde meydana gelen mantar hastalıkları ve ağızda yara yapan hastalıkların seyrinde de ağız kokusu meydana gelebilmektedir. Ağız kuruluÄŸuna sebep olan tükürük bezi hastalıkları, ÅŸeker hastalığı, hepatitler, vitamin eksiklileri, menopoz, duygusal gerilim ve ilaçlar;

ağız kokusu.jpg

Etyolojisi

• Ağız kaynaklı

• Solunum yolu kaynaklı  (sinusit, üsye, bronÅŸit)

• Sistemik enfeksiyon kaynaklı ( diabet, böbrek yetmeziliÄŸi, farenjit)

Halitosisli hastalarda %90 oranında ağız kaynaklı sebepler. YoÄŸun stres ağızda kötü kokuya neden olabilir. “Halitozis” denilen ağız kokusu, ağızda bulunan bakterilerin “hidrojen sülfür” içerikli ürünlerinden ortaya çıkmaktadır. Stres altındaki bireylerde, tükürük akımındaki azalmayla beraber dolaylı olarak halitozis ortaya çıkabilmektedir. Stres, vücut saÄŸlığını etkilediÄŸi gibi ağız ve diÅŸ saÄŸlığını da olumsuz etkileyebilmektedir.

c.jpg

Ağız kokusu nasıl anlaşılır ?

Halitosis tanısı ile gelen olgunun halitosisin ne zamandan bu yana olduÄŸu, günün hangi zamanında daha çok olduÄŸu, ağız, diÅŸ ve diÄŸer sistemlerle ilgili çok detaylı bir anamnez alınması gerekir. Ağız kokusunun olup olmadığının teyidi için aileden gerekirse arkadaÅŸlarından bilgi alınmalıdır. Halimeter; uçucu sülfür bileÅŸiklerini tespit ederek ağız kokusunun teÅŸhis ve tedavisinde önemli rol oynar.

Ağız kokusu nasıl tedavi edilir ?

Tedaviye baÅŸlamadan önce kokunun kaynağının bulunması gerekir. Burada hastaları deÄŸerlendirmede diÅŸ hekimi, KBB uzmanı, gastroenteroloji uzmanı gibi ekiplerin beraber çalışması mutlaka tedavinin baÅŸarısını arttıracaktır. Ağız kokusunun en sık kaynağı ağız ve diÅŸ hastalıklarıdır. Ağız kokusunun tedavisinde etkili metot ağız temizliÄŸi ve temel diÅŸ-diÅŸeti bakımın yapılmasıdır

Yanlış beslenme bakterileri besler. Kötü ağız hijyenine sahip kimselerde ise bakteri sayısı artmaktadır. Beslenme ÅŸeklinin de etkili olduÄŸu fizyolojik tipteki ağız kokusunda, yüksek protein içerikli; kırmızı et, balık, peynir ve süt ürünleri gibi gıdalarla bakterilerin etkileÅŸmeleri sonucunda oluÅŸmaktadır. Ayrıca soÄŸan, sarımsak, turp gibi koku veren yiyecekler de ağız kokusuna yol açan sülfür içermelerinden dolayı nefes kokmasına yol açmaktadır. Yine alkol, kahve ve sigara kullanımı da ağız kokusuna yol açabilmektedir. Dilin doÄŸru temizlenmesi çok önemli. Ağız kokusu temel olarak ağız boÅŸluÄŸunun hijyeni ve diÅŸ-diÅŸeti saÄŸlık durumu ile alakalıdır.

Kokuya gıda artıkları, ağız mukozasından dökülen hücreler, tükürük ve ağızda toplanan lökositlerin artıkları yol açmaktadır. Ağız kaynaklı ağız kokusu; çoÄŸunlukla diÅŸeti hastalıkları, diÅŸ çürüÄŸü, ağızdaki eski dolgu ve kaplamaların altındaki çürüklerden kaynaklanmaktadır.  Ayrıca dilin arka tarafı eÄŸer tükürük tarafından tam olarak temizleyemiyorsa buradaki ufak buruÅŸukluklar arasında da rahatça bakteriler yerleÅŸebilmekte ve bu da ağız kokusuna yol açabilmektedir. Burun ve sinüs kaynaklı ağız kokuları da meydana gelmektedir. Burunda, ya da ağız-yutakta mevcut yabancı cisimlerin varlığı iltihaplanmaya yol açarak nefeste de kötü kokuya sebep olabilmektedir.

dil temizliÄŸi.jpg